ספרים מומלצים לשלב א'
שלב א' מתחיל מגיל 0 ונמשך עד שלילד או לילדה נמאס מהספרים הללו. הם יכולים עדיין להיקרא במקביל לספרים בשלב הבא.
ספרים בשלב זה הם בעלי כריכה קשה ודפים קשיחים על מנת למנוע קריעה ולמען קלות ניקוי פליטות, רוק וכדומה. הם מציגים בעיקר תמונות ואולי עם מעט מאוד מלל. אין להם סיפור או עלילה מתמשכת.
דוגמאות:
רואים כאן את האפשרויות לאינטרקציה עם הילדים. בספרי התמונות אפשר לשאול שאלות על התמונות כמו 'איפה כובע?' או 'מה זה?' או 'איזה צבע זה?' וכדומה. הספר "דגדוגים" מייצר אינטרקציה על ידי שירי משחק עם הידיים ונשיקות וחיבוקים ודגדוגים. "לפעמים" מלמד על רגשות וגורם לילדים לעשות פרצופים ולשחק ו"חרוזים טעימימים" מלמד אוצר מילים של שמות מאכלים דרך חידות מחורזות. אז חפשו את הדברים הכיפים שייצרו חוויה נעימה בשעת הסיפור יחד עם למידה.
ספרים מומלצים לשלב ב'
ברגע שיש לילד או לילדה מספיק סבלנות לשבת כמה דקות בריכוז אפשר להתחיל לנסות להקריא להם ספרים משלב ב'. אלו ספרים שיש להם כבר עלילה, כלומר סיפור שמתמשך לאורך מספר עמודים. מספר העמודים נמוך מאוד, כ- 10 ומטה, מעט טקסט בכל עמוד. משפטים פשוטים וקצרים (למשל ב"אוטו גלידה" יש חזרתיות והרחבה של משפטים כמו "על החלון האדום ישב חתול אדום, על החלון הצהוב ישב חתול צהוב…" ואחרי שהם מקבלים קרטיבים בצבעים שלהם אז הספר מסתיים ב-"על החלון האדום ישב חתול אדום וליקק ארטיק אדום" וכן על הצהוב והכחול.)
ספרים מומלצים לשלב ג'
בשלב ג', ככל שיש לילדים יותר סבלנות להקשיב, אפשר להקריא להם ספרים ארוכים יותר. אם כי עדיין מדובר באורך של קריאה של כל הסיפור בבת אחת ללא הפסקות.
לדוגמה:
ספרים מומלצים לשלב ד'
ברגע שיש לילד או לילדה מספיק סבלנות ואורך רוח לשמוע רק פרק מתוך ספר ולחכות להמשך מחר אפשר כבר להתחיל עם הקלסיקות ועם ספרי ילדים בוגרים יותר של ראשית קריאה (גם אם הם עדיין לא יודעים קרוא וכתוב). אני מאוד ממליצה על הקלסיקות שבתמונה, גם לבנות וגם לבנים, ומעבר לכך יש של ספרים אשכר ארליך סדרות כמו "מנהרת הזמן", בקיצור, כל ספרי הילדים והנוער פתוחים לכם. חפשו את האיכותיים ביותר ובעלי הערכים המתאימים לכם.