שאלה מהקוראים:

"שמי… אני נמצאת בתהליך כתיבת ספר ומדי פעם מביאה פרקים לחברים שגם הם כותבים. הם אומרים שהכתיבה שלי טובה, שהרעיון מעניין, הדמויות טובות וכו'. זה לא שאין להם ביקורות – יש. יש דברים שצריך לשפר, יש סצינות לא אמינות, יש כמה דברים שאני עצמי עוד לא החלטתי לגביהם. אבל כל זה לא חשוב ואת הכל אפשר לתקן. הבעיה שאני לא יודעת אם לספר יש סיכוי (אחרי שאסיים לשכתב ולערוך כמובן). נכון שהם אומרים שהכל מעניין, אבל אני איכשהו מתקשה להאמין לאנשים שמכירים אותי במציאות. אני בטוחה שעורכים אמיתיים קשוחים באמת.
אז אני לא רוצה לסיים את הספר ולגלות שהשקעתי זמן והרבה מאמץ לחינם, הייתי רוצה שמישהו יגיד לי כבר עכשיו האם שווה להמשיך או שלא."

תשובתי:

שאלה מצוינת. בעצם שתי שאלות מצוינות.
כן, יש כאן בעצם שתי שאלות נפרדות שהתשובות עליהן יכולות להיות הפוכות. הראשונה היא "האם יש לספר סיכוי?" והשנייה היא "האם שווה לי להמשיך לכתוב ולערוך אותו?" בואו ניכנס לעומקה של כל אחת מהן.

האם יש לספר סיכוי?

אה… סיכוי למה? סיכוי להיות טוב? סיכוי להתקבל בהוצאה לאור גדולה במימון שלה? סיכוי להימכר ולהחזיר את ההשקעה? סיכוי להפוך לרב מכר? סיכוי שאדם אחד בעולם יאהב את הספר?
כשאתם תוהים אם יש לספר סיכוי עליכם להגדיר מהי המטרה שאתם רוצים להגיע אליה כי רק אז אפשר לחשב את הסיכוי להגיע אליה.
וזה הולך בערך ככה: הסיכוי להתקבל בהוצאה לאור גדולה שמממנת בעצמה את כל תהליך ההפקה הוא נמוך עד אפסי. לספרי ביכורים – כלומר לספר ראשון שמוציא סופר אנונימי – זה מתקרב יותר לאפסי מאשר לנמוך. אבל עדיין יש סיכוי. זה לא אפס מוחלט, ואם הספר שלכם באמת טוב, מקורי וייחודי יש מצב שיתקבל.
האם יש לספר סיכוי להימכר ולהחזיר את ההשקעה? זה כבר תלוי יותר ברמת הספר ואולי אף יותר מכך – ביכולת השיווקית שלכם. אם למשל יש להם הרבה חברי פייסבוק שעוקבים אחריכם ואוהבים את כתיבתכם יש לכם יותר סיכוי למכור גם להם וגם לאחרים ואפילו לממן דרכם את הספר שלכם מראש במימון המונים. באופן כזה תוכלו לראות אם יש ביקוש לספר במעגלים הקרובים לכם. (אם כי יש גם מכשלות אם עושים קמפיין מימון המונים לא נכון, אז מומלץ להתייעץ אתי או אם מישהו אחר שעשה קמפיין ויודע איך זה)
האם יש לספר סיכוי להיות טוב? אני לא יכולה לדעת כרגע. גם אם אקרא את הספר שלכם ויש לו פוטנציאל, הכול תלוי ביכולת שלכם לקחת את ההערות וההצעות וליישם אותם בטקסט בצורה טובה. יכול להיות שיגיע אלי כתב יד ברמה 7 ויישאר ברמה 7.5 ואילו כתב יד שיגיע ברמה 5 יעלה לאחר עריכה ל-9.
(סיוג – לספר הדרכה יש סיכוי הרבה יותר גבוה לכל הנ"ל)

האם שווה לי להמשיך לכתוב ולערוך את הספר?

אם הסיכוי לכל ספר שהוא נמוך עד אפסי כפי שראינו, מה הטעם להמשיך? מה הטעם בכלל לכתוב ספרים? עזבו את העניין המשונה הזה וצפו לכם בגמר 'האח הגדול'.
חשבו על זה כך: אם אצן ישאל את עצמו 'מה הסיכוי שלי לנצח בתחרות ולקבל מדליה? האם שווה לי להמשיך בריצה הזו?' הרי תענו לו מיד שהריצה אינה בשביל הניצחון, אלא בשביל הריצה עצמה וההשתתפות. שיש סיכוי שהוא ינצח אם הוא ימשיך להתאמן, אבל אין שום סיכוי שיצליח אם יפסיק לרוץ.
כך זה בדיוק גם בכתיבה. אז אולי הספר הזה לא יתקבל בהוצאה גדולה. אולי גם לא הספר הבא. אבל אם תפסיקו לכתוב אז בטוח לא 'תנצחו' לעולם ולא תגיעו לרמת כתיבה טובה מספיק.
אם אתם רוצים להגיע להישגים בכתיבה ולהוציא לאור ספרים טובים וראויים עליכם ללמוד ולהתאמן. חשוב לזכור שלא כל ספר שכותבים (או אפילו שעורכים עם עורך מקצועי) חייב לצאת לאור. יש הפרדה בין שלב הכתיבה והעריכה לבין שלב ההוצאה לאור. חשוב שתתאמנו בכתיבה. שתצליחו לסיים ספר עד הסוף למשל. עבודה עם עורך מקצועי מלמדת ה-מ-ו-ן גם אם בסופה תחליטו שהספר עדיין לא מוכן לצאת לקהל הרחב או שלא יהיו לכם האמצעים הכלכליים לכך. זה בסדר. זה בסדר לגנוז ספר. באמת. לא חייבים להוציא לאור כל טקסט שכותבים. האם האצן שקם היום בחמש בבוקר ורץ עשרה קילומטרים מסביב לשכונה "משקיע הרבה זמן ומאמץ לחינם"? לא! זה לא לחינם. הוא צובר ניסיון. הוא מחזק את שריריו. כתיבת ספר שייגנז איננה לחינם. הספר תמיד יישאר אצלכם כמזכרת והכיף שצברתם בתהליך הכתיבה יחד עם הידע והניסיון שלמדתם וצברתם בתהליך יישארו אצלכם לתמיד.
בנוסף, הרגשת הסיפוק והגשמת החלום שתלווה אתכם לכל החיים שווה זהב.
ובעצם, יכול להיות גם שבאמת אחרי עריכה תוציאו תחת ידיכם ספר שראוי להגיע לקהל הרחב.
האמת, ההרגשה שהייתה לי כשהחזקתי את הספר שלי ביד בפעם הראשונה הייתה שווה לי את כל ההשקעה הכספית והמאמצים. באותו רגע לא היה לי אכפת אם יימכר עותק אחד. עדיין היה שווה.
לכן אני לגמרי בעד להמשיך לכתוב ולערוך את הספרים שלכם, גם אם הם לא מספיק טובים עדיין וגם אם אין להם סיכוי.

אבל בכל זאת, איך אפשר לדעת בקלות אם יש לספר שאני כותב עכשיו פוטנציאל להיות טוב?

ובכן, לספר הדרכה השאלה היא פשוטה: האם יש מספיק אנשים (עשרות אלפים ומעלה) שחייהם ישתפרו אם הם יקראו את הספר? אם כן – אל דאגה. קחו עורכת ספרותית טובה, עורכת לשונית טובה (או עורך) ומעצב טוב והספר יהיה טוב.
לגבי סיפורת העניין יותר חמקמק.
הדרך הכי קלה ופשוטה שאני מכירה כדי לדעת אם יש לספר שלכם פוטנציאל להיות טוב היא לקרוא את הספר "נכתב בטעות" ולבדוק בעצמכם אם נפלתם בטעויות נפוצות של כותבים מתחילים או לא, והאם נפלתם בטעויות שקל לתקן או שצריך לגנוז את כתב היד ולהתחיל משהו אחר מהתחלה.
אם תעבדו עם הספר תוכלו לדעת מהי רמת הכתיבה שלכם כיום והאם השתפרתם מבעבר (אם למשל היו טעויות שנפלתם בהן בעבר וכיום לא – אז השתפרתם) ומכאן תוכלו לדעת אם כדאי לכם להמשיך בכתיבת ועריכת כתב היד הספציפי או שעדיף לכם לגנוז אותו ולהתחיל משהו אחר מהתחלה, והפעם להתחיל טוב יותר.
אם אתם רוצים לקבל פידבק אישי וספציפי על הספר שלכם פנו אלי ל- [email protected]
בהצלחה!
עדי

והנה שוב הקישור לרכישת הספר "נכתב בטעות"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לחצו כאן לפתיחת צט
צריכים עזרה?
כתיבה טובה
שלום לך.
איך אנחנו יכולים לעזור?