אהלן,

אני רוצה לספר לך היום משהו קצת חושפני

שלא שיתפתי עם הרבה אנשים.

במהלך נעוריי חוויתי די והותר ילדים ובני נוער שצחקו עליי,

בעיקר על השיער המתולתל שלי שהיה בזמנו בתסרוקת אפרו-רעמת-אריה הזויה. אני לא יכולה לספור את כמויות הפעמים שהמילה 'כבשה' התעופפה לעברי, ואחריה, במקום השני הייתה השאלה "זה פאה?"

אבל אל תדאגו לי. כמעט לא התייחסתי לכל הכינויים והירידות כי ידעתי שזה לא משהו שבאמת תלוי בי. ככה אני נראית וזהו. הרבה יותר פוגע, מביך ולא נעים הוא מצב שבו עשינו טעות ושאחרים ראו את הטעות הזו, זיהו אותה והצביעו עליה, ואם הם גם צוחקים על הטעות הזו… [אנחה]

אני יודעת כמה לא נעים זה לקבל בחזרה טקסט שכתבתי עם סימונים של טעויות לשון והקלדה. המבוכה היא לא רק על כך שעשיתי אותן ולא שמתי לב אליהן, אלא על עצם העובדה שהטעות שלי התגלתה ונראתה לעיניו של אחר.

לי כבר יש מעין חומת הגנה מסוימת שנובעת מהידיעה שזה מעולה שעלו על הטעויות הללו כי רק כך אפשר לתקן ולשפר את הטקסט. אני יכולה אפילו ליהנות מטעות לשונית שלי שיצרה משפט או ביטוי מצחיק, למשל, פעם אחת כתבתי "פרג ג'" במקום "פרק ג'". ובמקצוע שלי אני כמובן נתקלת בהמון ביטויים מצחיקים שנובעים לפעמים מטעות ממש קטנטנה כמו החלפת סדר אותיות במילה כמו למשל המשפט "לא רציתי להיות בן 40 שעדיין גר בשיכרות" חחח! עצם חילוף הסדר של שתי אותיות איננה מצחיקה ואיננה נדירה, אבל במקרה הזה נוצרת משמעות מצחיקה שנובעת מההקשר של התוכן.

אבל מה לגבי ילדים? כשילדים עושים טעות, במיוחד בטעויות שפה משעשעות, אנחנו צוחקים בהנאה מהמשפט המשעשע וממשחק המילים המצחיק, בעוד שהם עלולים לחוות זאת כירידה עליהם עצמם ועל יכולותיהם, והמבוכה שאנחנו מרגישים במצב כזה מתעצמת אצלם פי כמה וכמה. הצחוק שפורץ מאתנו בלי שליטה מההפתעה ומהמתיקות שבטעות, עלול ממש לסרס נפשית את הילד הטועה ולצרוב בו תחושות ואמונות שהוא לא מוצלח, אמונות שעלולות לפגוע בו בטווח הארוך.

זו הסיבה שהספר "איך אומרים בזכרית?" חשוב כל כך. הוא מראה שטעויות הלשון שהילדים עושים הן טבעיות וקורות לכל אחד. הן קרו (וקורות) גם להוריהם ולכל ילד וילד. הספר מלמד שהצחוקים מסביב הם על הלשון עצמה ולא על הילד ויוצר סביבה בטוחה שבה מותר לטעות כי כך לומדים. ללא התמיכה שלכם הספר החשוב והמתוק הזה לא ייצא לאור ולכן: 1. היכנסו כבר עכשיו לעמוד הקמפיין,https://www.headstart.co.il/projectsupporters.aspx?id=22402

2. בחרו תשורה של מה שתרצו לקבל מתוך הרשימה בצד שמאל ולחצו עליה

3. מלאו את פרטי האשראי (הוא יחוייב רק אם נשיג את יעד הגיוס)

4. שתפו את הקמפיין או את הפוסט הזה או תייגו הורים וסבים של ילדים בני שנה עד 7

תודה רבה מראש, ושיהיה לכם יום נפלא ומלא 'הרשאה' עדי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לחצו כאן לפתיחת צט
צריכים עזרה?
כתיבה טובה
שלום לך.
איך אנחנו יכולים לעזור?