אנשים רבים חולמים היום לכתוב ספר ולהוציא אותו לאור כדי לשלב

  • מימוש עצמי
  • עזרה, השראה והעצמה לאחרים
  • רווח כספי ישיר או עקיף

אבל רובם לא יודעים איך להתחיל או מתחילים ונתקעים באמצע, וגם אלה שמסיימים את הכתיבה מרגישים שעדיין אפשר לשפר אם כי הם לא יודעים בדיוק מה, איפה ואיך.

כאן נכנסת העריכה הספרותית לתמונה. החל מתכנון נכון של הספר מהרגע הראשון כך שישרת את המטרות שלכם, דרך ליווי והכוונה לאורך כל הדרך – ליווי שחוסך לכם זמן ולא תאמינו כמה תשתפרו בכתיבה במהלכו – ומתן הצעות לשיפור וייעוץ לגבי אופן ההוצאה לאור המתאים לכם ביותר.

שלום,

אז אני עדי איצקוביץ, אני עורכת ספרותית ומכשירה עורכים ספרותיים, מלווה בתהליך הכתיבה, מלמדת כתיבה יוצרת ומרצה. מחברת הספר "נכתב בטעות" המציג את הטעויות הנפוצות ביותר בכתיבת ספרים וכיצד להימנע מהן. אני נשואה לאביעד ואימא לנגה (7), מוריה (5 וחצי) ויוחאי (2).

יש לי תואר שני בספרות בתכנית לכתיבה יוצרת מאוניברסיטת חיפה. שימשתי כשנה עורכת משנה ("סגנית עורכת ראשית") בהוצאת מדיה 10 ויש לי חמש שנות ניסיון כלקטורית (מעין סלקטורית לספרים) לספרות תרגום בהוצאת כנרת זב"מ. סיפור פנטזיה קצר שכתבתי היה מועמד ב- 2006 לפרס גפן.

החוזקות שלי הן במיוחד בתחום תכנון הספרים, מתן הערות עומק לשיפור התוכן והיכולת ללמד ולהסביר בגובה העיניים ובנועם.

בעריכה אני דוגלת בגישת המינימום שינויים- מקסימום שיפור. אני משתדלת לעשות את מינימום השינויים הנדרשים בטקסט למען ליטושו והבאתו למיצוי מלוא הפוטנציאל שלו.

אשמח לעזור גם לך!

 

כוח העל שלי הוא "עיני לייזר-ספר".

אני קוראת טקסט, טיוטה לספר, ויכולה לראות בעיני רוחי

איך הוא יהיה טוב יותר אם ייעשה בו שינוי כזה או אחר.

אני מזהה חורים עלילתיים וחוסר אמינות

באופן שבו נשר מזהה עכבר בעודו טס בגובה קילומטר וחצי מעל יער.

כמו כן, אני מזהה מה הסופר רצה להגיד או להעביר

וכך יכולה לכוון אותו ולתקן אותו באופן המדויק ביותר,

ויכולה לבנות עלילה או תכנית וקונספט לספר הדרכה לפני שתסיימו את הקפה.

איך קיבלתי את כוח העל הזה?

נולדתי אתו.

בעוד ילדים רגילים סתם בוהים בטלוויזיה,

אני הייתי מדמיינת איך הפרק האחרון של 'צבי הנינג'ה'

היה משתנה אם הייתה שם גם ילדה בגילי שנחטפת על ידי שרדר הרשע.

הייתי בולעת ספרים, סרטים, הצגות וכל מה שיש בו נרטיב סיפורי,

וממציאה סיפורים משלי בכל רגע פנאי.

בגיל שש אמרתי להוריי שאהיה סופרת והתחלתי לכתוב שירים.

בגיל תשע ערכתי לעצמי את השירים הקודמים.

בגיל 10 כבר כתבתי "ספר" ראשון בן עשרה עמודי וורד

ובסוף התיכון סיימתי לכתוב ספר הרפתקאות לנוער באורך מלא.

בגיל 18 נתקלתי ברשימה של טעויות נפוצות של כותבים

וגיליתי שבגיל 10 לא נפלתי בטעויות הללו והבנתי לראשונה

שיש לי כשרון אמתי.

לאחר הצבא הלכתי ללמוד ועשיתי תואר שני בספרות וכתיבה יוצרת באונ' חיפה.

במהלך הלימודים התחלתי לתת פידבקים לכותבים

ונהייתי לקטורית לספרות תרגום בהוצאת כנרת זב"מ

(נתתי להם המלצות אם כדאי לתרגם את הספר ששלחו אלי או לא).

עם קבלת התואר פתחתי עסק למתן חוו"ד ועריכה ספרותית.

לקראת לידת בתי הבכורה חיפשתי עורכים שאוכל להעביר אליהם עבודות

בזמן שאני בחופשת לידה או סתם עמוסה והופתעתי לגלות שכולם

– כולל דוקטורנטים לספרות –

נותנים רק הערות לשוניות על הטקסטים ולא מגיעים לקרסוליים של העומק

של הערות שאני נותנת.

אז תפסתי שבאמת מדובר בכוח-על מיוחד שיש לי.

מאז קיבלתי פידבקים רבים של לקוחות

שעברו כמה עורכים אחרים לפניי ואמרו שההערות שלי היו

הכי מדויקות והכי תרמו להם לשיפור הספר.

הוצאת מדיה 10 הביאה אותי למרתון פגישות תכנון

עם כל בעלי העסקים שרצו לכתוב ספר עסקי אבל היו תקועים באותה שנה

ואחד אחד בניתי להם תכניות וראשי פרקים והספרים התחילו לזרום.

סופר רבי המכר יואב בלום והסופרת גלי מיר-תיבון אמרו לי

שהערות שנתתי להם בחוות הדעת שלי שהם החליטו לא לעשות נאמרו להם שוב

על ידי העורכים בהוצאות כתר ועם עובד,

והסופרת חנה נוימן שזכתה בפרס ספיר על ספרה הראשון נעזרה בי לתכנון ספרה השני והשלישי,

ואלה רק חלק קטן מאוד ממאות לקוחותיי המרוצים.

ספרים שערכתי ויצאו לאור:

**ניתן לרכוש את הספרים בחנות האתר

בקרוב: אוסף הסיפורים השני של אגי רגנר, ועוד הפתעות

"היה שווה"

עדי,
היה שווה להמתין לחוות הדעת על הרומן. לעניות דעתי, יש לך יכולת ניתוח של הטקסט בכל הרמות, מהנרטיב כולו ועד רמת העניין הלשונית שמייצר (או לא) המשפט הבודד.חוות הדעת הישירה, הלא וותרנית, תאפשר לי להמשיך ולהתפתח, ואני מקווה להמשיך בעבודה איתך.

"סוף סוף ברור לי מה הפריע לי"

המכרים – אהבו ופירגנו. ברור. ההוצאות הגדולות דחו – ברור. ההוצאות בתשלום אמרו "הספר הזה חייב לצאת לאור" גם זה ברור. אני הייתי בהרגשה שהוא לא טוב מספיק…
הייתי זקוקה לקריאה ולחוות דעת אובייקטיבית. חוות דעת שלא תהיה אוהבת, אינטרסנטית או תלויה בעובדה שאינני סופרת מוכרת עדיין.
פניתי לשם כך לעדי, אותה מצאתי במקרה בשיטוט חופשי באינטרנט. …קיבלתי את שרציתי. משוב כפי שצריך. היא ציינה את מה שטוב בספר ואת השגיאות. המשוב היה ברור מאד. קיבלתי נימוקים, דוגמאות וכלים לעבודה. היום אני יודעת שכדי להוציא את הספר לאור עלי להמשיך לעבוד עליו ואני מבינה איך לעשות זאת. סוף סוף ברור לי מה הפריע לי להוציא אותו לאור עד עתה.

ממליצה בחום, לכל כותב שבדרך, לעבור דרך העיניים הבוחנות , המנוסות והמקצועיות של עדי

"קיבלתי חשק לכתוב"

תודה על הביקורת המנומקת, אני מרגישה כאילו יש לי שיעורים פרטיים בכתיבה יצירתית… קיבלתי חשק לכתוב אחרי ההערות הנהדרות שלך.

"עדי נתנה לי ביקורת כנה וכלים"

אני כותב ספרים כבר הרבה זמן, כותב לעצמי, ניסיתי את מזלי מספר פעמים אבל ללא הצלחה.מכירים את התחושה שבה אתם מסיימים לכתוב, נמצאים על גג העולם, חושבים שאתם הסופרים הגדולים הבאים ואז אתם שולחים את הספר לחברות להוצאה לאור ולוקח לכם כמה חודשים שנראים כמו נצח ואז לבסוף הם אומרים לכם שהם לא מעוניינים? לא משנה איך תנחמו את עצמכם אתם תרגישו כאילו הם אפילו לא פתחו את המעטפה בכדי לקרוא.

חיפשתי איש מקצוע, חיפשתי מדריך במשך הרבה זמן, אין לי הזמן ללכת לסדנאות כתיבה וכל מה שרציתי זה אדם מקצועי ואמין שיוכל ללוות אותי. עדי היא אחת כזאת, היא מאוד מוכשרת.כששלחתי לה את הספר בן למעלה ממאתיים עמודים, לא האמנתי … קיבלתי משוב, על כל מילה ומילה. משוב על העלילה, על הדרך בה אני כותב וגם כמובן על השגיאות.

בשביל לכתוב ספר טוב צריך לדעת לקבל ביקורת, עדי נתנה לי ביקורת כנה וכלים שבהם אוכל להשתמש כדי להתקדם.

הסוד הוא לבלוע את הגאווה, לשמר את אורו של הספר ולהעזר במדריך, באיש מקצוע שיוכל לקדם את הספר שלכם פלאים.

שמרו על האור שלכם, שמרו על הניצוץ של הספר העזרו בעדי והיא תהפוך את הגפרור שלכם ללהבה והספר יגיע למדפים.."

"אני שמחה שבחרתי בך"

עדי,היום התחלתי לעבור על ההערות שלך ולשכתב את הספר מחדש, בזכותך.
הערותייך הנכונות כל כך, והשאלות אותן העלית גרמו לי להביט אחרת בספר, לראות את מה שהכותב אינו יכול לראות בעצמו.
הדיוק בו את מציגה את הבעיות משקפת את מקצועיותך, ואני שמחה שבחרתי בך.
חוות הדעת והאופן בו אינך חסה על הכותב מוכיחה שטובת הספר לבדו עומדת לנגד עינייך, וזה בדיוק מה שצריך כותב שרוצה להפיק את המרב מספרו\ מעצמו.
וכשאינך טופחת יותר מדי על האגו של הסופר את בעצם דוחפת אותו קדימה, מוציאה את כישוריו מן הכוח אל הפועל. עלי והצליחי

"כל הערה על הספר עוזרת לי לשפר אותו"

אני שמח על הביקורת שנתת לי. במיוחד מכיוון שרואים את המקצועיות. אני מקווה שאת מבינה שמה שכתבתי [בהתכתבות במייל], לא נוגע כהוא זה לעבודה המצוינת שאת עשית. כל הערה על הספר במקום ועוזרת לי לשפר אותו. טוב שאת לא מרחמת כי זה מה שאני מצפה ומקווה מעורך/ת.

…המקצועיות שלך ניכרת לכל אורך חוות הדעת, עלית על כל הנקודות החלשות מבלי לפספס ונתת הערות/ הארות קולעות. אני אמנם קצת גלשתי לנושא אחר, אבל ההערות שלך מהרגע הראשון היו מעולות ובמַקום… אם תשימי לב, על רוב ההערות הסכמתי איתך מההתחלה, וגם על אלה שכתבתי לך, זה היה יותר בגלל שהייתי צריך קצת "חידוד" להערה או לנסות להבהיר משהו, ולא בגלל שלא קיבלתי אותן, גם אם לרגע היה נדמה שאני "מתווכח". אני בהחלט מאוד מרוצה מחוות הדעת.

אז חג שמח. ואני מקווה שבסוף אני אפתיע אותך לטובה.

תודה!

"הניסיון הרב שלך ניכר בביקורת"

עדי היקרה, תודה לך על עזרתך בעבודה על קובץ הסיפורים הקצרים שלי. ראייתך הבהירה, והניסיון הרב שלך ניכרו בביקורת על הכתוב.

כמו כותבים רבים, שלחתי לך את הדברים בחשש מסוים, שהרי יש בכתיבה סוג של התערטלות המצריך לב פתוח מן הצד השני.
מצאתי את הלב הזה. ירדת לעומקם של הסיפורים וידעת לתת לי עליהם פרספקטיבה ולגרום לי לפגוש את חלקם בפעם הראשונה.
עשית את כל זאת ברגישות של מי שעובדת עם כותבים, ויודעת שפרי עבודת היצירה שלהם יקר ללבם.

תודה על ההשקעה הרגישות והפתיחות.

"התמזל מזלי שנתקלתי בך"

עדי

רציתי להודות לך על העבודה הנפלאה שעשית עם הסיפור שלי. בכל תחום בחיים, דרוש המון מזל כדי למצוא בעל מקצוע שגם יהיה מאוד מוכשר, גם יסודי, גם יעזור מכל הלב וגם יהיה מוכן להדריך בסבלנות. לכן התמזל מזלי שנתקלתי בך וזכיתי בעזרתך… הרעיונות שהעלית לשיפור העלילה והדמויות, השאלות שלך והתיקונים היו המורים הגדולים ביותר לספרות שפגשתי בחיים. מעבר לעובדה שהסיפור שלי הרבה – הרבה יותר טוב עכשיו, אני מרגיש שגם כסופר, אני סופר טוב יותר עכשיו, אחרי העבודה הנפלאה שעשית עם הסיפור שלי. פשוט למדתי המון.

אז תודה רבה על הכל ואני מבטיח להציק שוב בקרוב עם הסיפור הבא…

תודה,

"הביקורת שלך הכרחית להתקדמות האישית שלי"

עדי היקרה שלום,

אני רוצה להודות לך על חוות הדעת המפורטת והעניינית שלך לספר בהתהוות שלי.

למדתי המון מתגובתך ומהערותיך ואני מתכוונת להפנים ולהשתפר וכמובן להיות איתך בקשר אחרי התיקונים.

היית לי לעזר רב בכך שהארת את עיני אפילו אם לפעמים היה קשה לקרוא את הביקורת שלך אבל היא הכרחית להתקדמות האישית שלי.

תודה רבה ונשתמע בעתיד.

הוצאתי ספר ראשון בהוצאה מוכרת לא היתה עריכה כהלכה אף על פי כן ביקורות חוץ של מספר קוראים היו להנאתי.כעת יש ברשותי ספרים נוספים אך הפעם לאור הנסיון הקודם החלטתי לעשות עריכה מוקדמת שתביא את הספר הנדרש לכלל הבנת הקוראים. החיפוש ומספר בירורים הגעתי באופן אקראי אל עדי איצקוביץ ,ביקשתי חוות דעת שאותה קיבלתי סדורה ראשון ראשון בפירוט מקצועי ומלא שלא נעדר גם מגע חשיבה אנושי. באמת יישר כוח!

הי עדי.
רציתי להודות לך על חוות הדעת שקבלתי ממך.
אני מאמינה שכל כותב צריך לצידו אדם מקצועי ואובייקטיבי, שיעזור לו למצוא את הנקודות החזקות והחלשות בכתיבה שלו. את בדיוק אדם כזה, ואני שמחה שבחרתי בך.
קיבלתי חוות דעת מעמיקה ומנומקת, מעודדת מצד אחד ומאתגרת מצד שני, וחזרתי אל שולחן הכתיבה עם ההרגשה שאפשר לשפר ושיש לאן לשאוף.

התלבטתי אם לשלוח לעדי חמישה ספרי ילדים שכתבתי לחוות דעת, ובסוף עשיתי את זה ואני מברכת על כך! עדי העבירה חוות דעת מקצועית ויעילה, שאלה שאלות חשובות ועזרה לי לחדד מסרים ודיאלוגים בספרים.
אני ממליצה על שירותיה בחום לכל מי שמעוניין לשפר ולשדרג אכתב

סיפורים נבחרים שכתבתי:

הספר שלי – "נכתב בטעות" – ספר הדרכה בכתיבה המציג טעויות נפוצות בכתיבת ספרים וכיצד להימנע מהן. יצא לאור בהוצאת מדיה10.

ריאליסטי – "מספרים"

פנטסיה- "בין שמיים וארץ" – היה מועמד לפרס גפן בשנת 2006

פנטסיה – "נילילי" – פורסם בעיתון 'זמן קריות', סוכות 2004

מד"ב – "הסוכנות לאיתור ופיקוח חייזרים"

 עוד קצת עלי

רומנים מתורגמים אהובים: "העבד" של בשביס זינגר, "עלובי החיים" של ויקטור הוגו, "מר ורטיגו" של פול אוסטר, "אשתו של הנוסע בזמן" של אודרי ניפגר, "שוקולד" של ג'ואן האריס, "בין שתי ערים" של דיקנס

רומן מקור אהוב: "שואה שלנו" של אמיר גוטפרוינד, "משאלה אחת ימינה" של אשכול נבו, "הגמל המעופף ודבשת הזהב" של אהרן מגד

קלאסיקות אהובות: "האסופית", "הסיפור שאינו נגמר", "עליסה בארץ הפלאות", "נשים קטנות", "בישימון וביער עד", "הרפתקאות טום סוייר", "הרפתקאות האקלברי פין", "פיטר פן"

ספרי פנטסיה ומד"ב: "הנסיכה הקסומה", "מדריך הטרמפיסט בגלקסיה", "המשחק של אנדר", "משחקי הרעב", "מצרפי המקרים" ו"הקבוע היחידי" של יואב בלום והמלצה על עוד ישראלי מעניין: "כפור" של שמעון אדף

ספרי ילדים שאני אוהבת להקריא לבנותיי: "אריה הספרייה", "הזחל הרעב", "מעשה בחמישה בלונים", "לקוף יש בעיה", "אולי אפשר גרגר סוכר", "על גמדים, פטריות ומה עוד". באופן אישי גדלתי על "איה פלוטו".

ספרי עיון והדרכה שווים שלא אני ערכתי: "אדם מחפש משמעות" של ויקטור פרנקל, "לא רציונלי ולא במקרה" של דן אריאלי וספריו הנוספים, "סיפור" של רוברט מקי, "הרשימה" ו"הרעיון" של יובל אברמוביץ

מחזות אהובים: "חשיבותה של רצינות" מאת אוסקר וויילד,  "המלט" מאת שייקספיר, "מחכים לגודו" מאת סמואל בקט

מחזמר אהוב: "עלובי החיים"

סרטי מחזמר: "מאמא מיה", "אוויטה"

סרט הכי רומנטי: "מולן רוז'", "לחלום אותך", "50 דייטים ראשונים"

סרטים שלא אגיד לכם שראיתי מספיק פעמים: כל סרטי דיסני ופיקסאר, "שיגעון בחלל", "הנסיכה הקסומה", "האחים בלוז", "חנות קטנה ומטריפה"

הסדרות שאני עוקבת אחריהן: Once Upon a Time, the Big Bang Theory, החיפושית המופלאה

טל שחר -עורכת ראשית' jבוגרת קורס העריכה שלי, מוזיקאית, קופירייטרית ועיתונאית.

כותבת ועורכת סיפורי חיים, ספרי שירה וכל סוגי הספרים וכן כתבות תדמית, טקסטים לאתרים, ברכות ונאומים. בעלת דוקטורט בנטורופתיה ומחברת הספר ההומוריסטי "על קצה המזלג" וסדרת ספרי רפואה טבעית הנלמדת כיום במוסדות הרפואה המשלימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה