לקוחה שערכתי לה ספר, נקרא לה א', החלה לשלוח אותו להוצאות לאור. תוך פחות משבוע היא קיבלה תגובה נלהבת מאחת ההוצאות לאור הקטנות. תגובה בסגנון: "התלהבנו כל כך מספרך! אנחנו רוצים להוציא לך אותו לאור כשרוב המימון עלינו!"

וואו. אתם יכולים לנחש איזו התרגשות אחזה בא'. איזה כיף לקבל תגובה כזו. מיד היא תיאמה עם הוצאה זו פגישה לשבוע הקרוב. אותו שבוע היה השבוע הגשום עם הסערה המטורפת שגרמה לנתיבי איילון להיסגר וכך גם לכמה תחנות רכבת.

א' התקשרה לאותה הוצאה לאור וביקשה לדחות את פגישתה בשבוע.

ההוצאה לאור לא הסכימה.

כעבור כמה שעות קיבלה א' הודעה במייל שהיא הוסרה מרשימת התפוצה של אותה הוצאה לאור.

כן. ממש ככה. אם ההוצאה כל כך התלהבה מספרה, מדוע היא מוותרת עליו כל כך מהר? אז זהו, שלהוצאה לאור ההיא ממש לא היה אכפת מהספר שלה. אני בספק אם הם בכלל הספיקו לקרוא אותו בזמן כה קצר. אכפת היה להם רק לתפוס את א' ברשתם לפני שתקבל תגובות ממקומות אחרים ותוכל להשוות תנאים ומחירים.

אז הנה כמה טיפים לזיהוי הוצאה לאור שמנסה לנצל אתכם:

**שימו לב! מדובר בספרים באורך מלא כגון רומנים, פנטזיה, מתח וכדומה. לספרי עיון וספרי ילדים יש שינויים מעטים.

1. קבלת תגובה חיובית תוך פחות משבועיים – דגל אדום! אמנם ספרי הדרכה וספרי ילדים אפשר לזהות תוך חצי שעה אם מדובר במשהו שווה או לא, כשנוגע לרומן או ספר באורך מלא אחר, תגובה של פחות משבועיים אומרת בהכרח שלא קראו את ספרכם. לשם השוואה, להוצאות לאור הגדולות לוקח להגיב כחודשיים-שלושה. זה לא אומר שההוצאה לאור בעייתית או נצלנית, זה רק אומר שהיא לא קראה את ספרך מהתחלה עד הסוף.

2. מלחיצים אתכם להיפגש עמם עכשיו ומיד – נסו להרחיק את זמן הפגישה ותראו איזו תגובה אתם מקבלים

3. נאמר לכם בטלפון שיהיה מימון שרובו שלהם או מימון משותף ואין לזה זכר בפגישה עצמה (אגב, אם דורשים מכם מעל 20,000 ש"ח זה לא "מימון משותף", זה בקושי "הנחה") או יותר גרוע, אומרים לך בטלפון (או גורמים לך לחשוב) שיש אופציה שהם יממנו את הספר ובפגישה פתאום מתברר שהם רוצים כסף.

4. הצעת המחיר בפגישה פתוחה לשבוע ימים בלבד או משהו כזה. – שוב, לחץ לא הוגן לסגור את העסקה מבלי יכולת לפגוש הוצאות אחרות ולהשוות מחירים. הכלל הוא כזה: אם הן לא רוצות שתשווה מחירים ותנאים, זה כנראה בגלל הסיבה שהתנאים שלהם גרועים. הספר שלך לא חלב ולא מתקלקל אחרי שבועיים ולא בורח לשום מקום. אם הם לא רוצים אותו כעבור שבוע, כנראה שמעולם הם לא רצו את הספר באמת, אלא רק את כספך.

5. תשובות מתחמקות. תשאלו את בעלי ההוצאות לאור אם יצאו להם רבי מכר, תבקשו שייתנו לכם שמות של סופרים שהוציאו אצלם יותר מספר אחד – כל אלו נתונים שההוצאות לאור מאוד יתגאו בהם. אם הם מתחילים לגמגם ולהתחמק, משהו לא בסדר.

אז אני מקווה שעזרתי קצת.

בכל אופן, הכלל הוא פשוט: לעולם לא לחתום בפגישה ראשונה עם הוצאה לאור. קחו את החוזה הביתה, חשבו, התייעצו עם מקורבים, התייעצו בפייסבוק עם אנשים שהוציאו באותה הוצאה, לכו לחנויות הספרים ותשאלו את המוכרים לגבי ההוצאה הזו ומה הם חושבים עליה, פנו אליי – אני אוספת מידע על שביעות הרצון של סופרים מההוצאות שהוציאו בהן. ובקיצור, אל תחתמו מתוך התרגשות וחנופה. עשו מחקר וסקר שוק, ואם ההוצאה לאור לא מאפשרת לכם לעשות זאת – ברחו ממנה.

אשמח לתגובותיכם!

4 מחשבות על “איך תדעו אם הוצאה לאור מנסה לנצל אתכם”

  1. הגר קון

    היי עדי.
    כתבתי כתב יד בסגנון רומן רומנטי של כ50 אלף מילים.עורכת ספרותית נתנה לי משוב מפורט חד פעמי. כרגע יש לי הצעות מחיר להוצאה לאור מביבוקס, ספרי ניב וצמרת, עריכה, הפצה ושיווק בפורמט דיגיטלי בלבד, אבל הפערים בין ההצעות גדולים מאוד ואני לא ממש מצליחה להבין למה, אז גם קשה לי לבחור בינייהן.
    האם תוכלי לכוון אותי מהם התנאים החשובים יותר בהוצאה שעליהם לא כדאי לי להתפשר?

    1. הי הגר,
      התנאים החשובים ביותר שאסור לך להתפשר עליהם הם התנאים שחשובים לך בהתאמה למטרות שלך.
      מה המטרות שלך בהוצאת הספר? מה חשוב לך לקבל מההוצאה לאור?
      לכל סופר ולכל ספר ספציפי מתאים משהו אחר.
      אין באמת אפשרות לומר ״הוצאה איקס מומלצת״, כי היא יכולה להיות מושלמת לספר הראשון שלך וגרועה לספר השני או ההפך.
      אם המטרה היא להוזיל עלויות ולהחזיר השקעה אז האסטרטגיה שונה מאשר מטרה של הצגת יוקרה ואיכות,
      אם המטרה היא ׳היה לי משהו בראש והורדתי על הנייר ואני רוצה שעוד אנשים ייהנו מזה זו מטרה שונה
      מאשר מטרה להפוך לסופרת מקצועית ולבנות קריירה ועסק סביב הספר והכתיבה.
      לכן ההמלצה שלי היא תעשי רשימה של מה הכי חשוב לך. מה את רוצה להשיג מהוצאת הספר,
      מה תיחשב בעינייך הצלחה ועוד, (תרגיל למתקדמים: תכתבי גם למה את רוצה את הנ״ל)
      ורק אז תלכי ותחפשי את הדברים הללו בהצעות של ההוצאות השונות.

      (אגב, לתחום הרומנטי יש הוצאות שמתמחות בכך,
      ואם את רוצה להוציא רק דיגיטלי יש הוצאות שמתמחות רק בזה או אולי בכלל עדיף לך עצמאית ללא הוצאה לאור כלל.
      יש המון אפשרויות, ולכן הכול מתחיל במה את רוצה ומה חשוב לך.)
      בהצלחה!

  2. שלום,
    אשמח לעזרה.
    כתבתי ספר, ניסיתי לשלוח להוצאות הגדולות כרגע התשובות שקיבלתי שליליות.
    פניתי לצמרת וניב ספרים, שניהם נתנו אישור להוצאת הספר עם הפצה דיגטלית ולחנויות ספרים.
    זה ספר ראשון שאני כותבת בעייני הוא יצא משמעותי , עמוק וסוחף.
    אם הביקורת שלהם הייתה טובה זה מעיד על הספר ?
    הם אמרו לי בפגישה כי הם לא מוציאים לאור ספרים "סתם" כי בסופו של דבר החותמת שלהם מודבקת על הספר.
    לדעתי הם לא קראו את כל הספר, החזירו תשובה מהר.
    העלות גבוהה,
    האם אפשר לסמוך על שיקול הדעת שלהם?
    האם מניסיונך בדרך כלל זה מצליח להחזיר את ההשקעה ?
    תודה רבה .

    1. הי רחל,
      אף הוצאה לא תקרא את כל הספר שלך בחינם.
      אני, למשל, מספיק מיומנת להציץ בכתב יד קצרות ולהבין אם יש פה מישהו שיודע לכתוב ואפשר להביא את הספר להיות ראוי להוצאה לאור או שתידרש עבודת שכתוב מסיבית או אפילו אם נדרשת בנייה וכתיבה של הכול מהתחלה.
      בוודאי שגם אחרים מיומנים בכך, אם כי אני לא בטוחה שבכל הוצאה נותנים את הספר להצצה של מישהו באמת מיומן.
      שתי ההוצאות שהזכרת מרוויחות מכל ספר שמגיע אליהן, מעבר לזה את יכולה לפנות אליי באופן אישי ואפרט עוד.
      לגבי החזר השקעה – היא תלויה בשני דברים: 1. עריכה והפקה מקצועית. שהספר באמת יהיה טוב. 2. (שלצערי משפיע אפילו יותר מהראשון) – שיווק.
      לא משנה אם את מפיקה לבד או עם הוצאה, בכל מקרה עלייך להשקיע זמן, מאמץ וכסף בשיווק ובמכירה, אחרת הספר לא יימכר.
      כתבתי מדריך דיגיטלי חשוב שעושה סדר בכל העניין הפיננסי ומאפשר לך לבחור את האסטרטגיה המתאימה לך להחזר השקעה. אפשר לרכוש אותו פה: https://ktivatova.co.il/hashkaa
      מעבר לזה, את מוזמנת לשלוח את כתב היד אליי למייל ואתן לך פידבק מקצועי על רמת הספר והפוטנציאל שלו, וגם הצעת מחיר לעריכה אצלי. [email protected]
      בהצלחה ויום נפלא ומלא השראה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לחצו כאן לפתיחת צט
צריכים עזרה?
כתיבה טובה
שלום לך.
איך אנחנו יכולים לעזור?