שלבי תהליך העריכה

**המאמר כתוב בלשון זכר, אך כמובן מתייחס לשני המינים**

מי שחושב שהוא יכול לכתוב משהו וזה מיד יהיה ראוי לפרסום – טועה בגדול! אין דבר כזה אפילו אצל הסופרים המפורסמים ביותר. בשירה, אמנם, ניתן למצוא דברים כאלה: שירים שנכתבו מתוך פרץ השראה ונכתבו באופן מושלם, אבל מצד שני על שירים רבים ישבו המשוררים שעות ושברו את הראש על כל פסיק ואות. במאמר הזה אנסה לסכם את כל תהליך ההגהה

שלב 1 – בדיקת איות ודקדוק ממוחשבת

מיד לאחר הכתיבה הראשונית, אם כתבת על דף הקלד את הטקסט למחשב. הקלדה זו יכולה להיות עוד שלב בשכתוב, ראה שלב 3. כעת הפעל בוורד את בודק האיות והדקדוק ועבור על הטקסט שלך. טקסט המשופע בטעויות כתיב והקלדה משאיר רושם רע ולא מקצועי, ואם ספרך נמצא על הגבול בין קבלה להוצאה לאור או לא, זה עניין שיכול להכריע לכאן או לכאן. השיטה הכי קלה ומהירה היא הבודק בוורד, אך זכור שהבודק אינו מסוגל לזהות טעויות כתיב אשר הופכות מילה אחת למילה נכונה אחרת. למשל אם כתבתם 'עם' במקום 'אם' או 'הרס' במקום' ארס', זה לא ייחשב לך כטעות. לכן, אל תסתמך עליו בלבד. אם אינך בטוח במשהו – פתח מילון או התייעץ עם מישהו.

שלב 2 – מנוחה

כעת הנח את כתב היד שלך בצד לכמה ימים (לכותבים מתחילים מומלץ אפילו לחודשיים!), ונסה אף לא לחשוב עליו. הרבה בעיות בהגהה מתפספסות מהסיבה שהכותב מכיר בעל פה את מה שהוא כתב וקורא מהזיכרון שלו ולא את מה שכתוב באמת.

שלב 3 – בדיקת טעויות ראשונית

חזור ליצירתך לאחר ששכחת את רוב מה שכתבת, וקרא אותה בעינים חדשות. נסה לקרוא אותה כאילו זו פעם ראשונה שאתה נתקל בטקסט הזה, כאילו אין לך מושג מי הן הדמויות או מה יקרה בסוף. אפשר אפילו לקרוא בקול רם כדי לראות איך הטקסט נשמע, והאם יש משפטים ארוכים מדי. חפש שגיאות כתיב, משפטים לא מובנים, חוסר הגיון או אמינות, בעיות בזמנים (למשל: קודם כתבת שהוא אוכל את הכריך ורק אחר כך שהוא מורח את הגבינה על הלחם ואוכל) ובעיקר, שאל את עצמך האם הדיבור וההתנהגות של כל דמות מתאימה לאופייה? מדוע הדמות עשתה מה שעשתה? ('כי ככה רציתי' או 'כי זה יותר מגניב' אינן תשובות נכונות. התשובה חייבת לבוא מאופייה של הדמות) האם העלילה הגיונית? מעניינת? חפש חורים וטעויות בעלילה

שלב 4 – למתקדמים, חיפוש מוטיבים

הגהה גבוהה יותר למתקדמים – חפש מוטיבים שחוזרים בטקסט או דברים שהיו יכולים להוות מוטיבים. האם המוטיב באמת תורם לסיפור? מעמיק את הבנת הקורא או מאפשר רובד נוסף של קריאה? האם הוא נחוץ לחלוטין? אם לא, הורד אותו וחפש מוטיב אחר. אם כן, בדוק האם הופעותיו אינן מוגזמות או פחותות מדי

שלב 5 – קריאה ביקורתית

קרא את הכול שוב. האם אתה מרוצה? האם אתה מרגיש שחסר משהו או שיש עודף ממשהו? האם אתה חושב שמה שיצא באמת תואם או טוב יותר ממה שרצית להביע? אם אינך מרוצה, נסה לשים את האצבע בדיוק על מה שמפריע לך ונסה לתקן זאת

שלב 6 – קבלת ביקורת מאחרים

תן את הטקסט לקריאה של חברים (כדי שיעלו לך את האגו) ולקריאה של אדם שאתה סומך על דעתו, כי הוא נותן לך ביקורת אמיתית

שלב 7 – הגהה נוספת ונוספת

חזור על כל השלבים שוב. ושוב. ושוב. ושוב. ועוד פעם אחרונה. ועוד פעם אחרונה ודי. ועוד פעם כדי להיות בטוח. ועוד פעם… עד שתהיה מרוצה לגמרי ויהיה לך מוצר מושלם. אה, אגב, ב'מושלם' הכוונה היא בדרך כלל או למצב בו אתה תקיא אם תקרא עוד מילה אחת מהסיפור הזה או למצב בו הסיפור הגיע למלוא הפוטנציאל שלו ואין לך יכולת לשפר יותר. אני לא זוכרת של מי האמירה הבאה ואם אני מצטטת נכון אבל נאמר שמפסיקים את ההגהה ומפרסמים את הספר כאשר אתה יודע שתתחרט על הספר רק קצת…

זה התהליך על קצה המזלג. אתם מוזמנים להשאיר שאלות והערות,

ואנסה להגיב בהקדם וגם להוסיף פוסטים מעמיקים יותר בנושא.

בהצלחה!

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *