המאבק על הספרים הדיגיטליים

הבלאגן החל בינואר השנה, כאשר אמזון החליטה על שינוי מדיניות לגבי ספרים דיגיטליים.

אמזון, הטוענת שהיא בעד הקוראים החליטה להגביל מחירים של ספרים דיגיטליים למקסימום של $9.99, וכל מי שיתמחר גבוה מכך, יקבל תמלוגים נמוכים יותר מכל מכירה. אמזון טענה שזה טוב לכולם: הקוראים רוכשים ספרים דיגיטליים במחירים זולים וספרים נמכרים ליותר אנשים וכך גם הסופר\ ההוצאה לאור מקבלים רווח גבוה יותר.

הוצאת האשט, אחת מ-4 הוצאות הספרים הגדולות ביותר בארה"ב, לא הסכימה לכך. היא רצתה את החופש להחליט בעצמה על תמחור ספר ולא להיות תלויה בגחמות המונופול של אמזון ששולטת במכירות הספרים ברשת (כ- 60% ממכירות הספרים הדיגיטליים). למשל, לתמחר ספר חדש ב $12.99 או אפילו $14.99

בעקבות חוסר ההסכמה, אמזון הוציאה את האפשרות לרכוש את ספרי ההוצאה דרכה באופן גורף, דבר שעורר עוד יותר את חמתם של המו"לים וגם של סופרי ההוצאה וסופרים בכלל. כ- 900 סופרים חתמו על עצומה נגד אמזון ופנו למשרד המשפטים שיחקור אותה על התנהלות לא חוקית. ביניהם היו סטיבן קינג, פול אוסטר, פיליפ רות, ג'ון גרישם, מילן קונדרה, למן רושדי ואחרים.

שני הצדדים קיבלו מכה מההתנצחות הזו. האשט בירידה במכירות בזמן שספריה לא היו באמזון, ואמזון עצמה שקיבלה שם של בריונית.

לעת עתה האשט ניצחה והיא תוכל להמשיך לקבוע את המחירים ולהימכר כרגיל באמזון. מה יהיה בהמשך, מי יודע?

 

ולגבי ארצנו הקטנה, אמנם הספרים הדיגיטליים עדיין לא נכנסו באופן רחב היקף, אבל אשמח לשמוע את דעתכם. האם ספר דיגיטלי שאין לו עלויות מלבד עלויות ההפקה הראשוניות צריך להימכר במחיר נמוך ככל האפשר או שיש לחשב גם את התועלת והתוכן שלו, למשל שספר טיסה קליל יעלה פחות מרומן עב כרס או מספר הדרכה שחשוב לך ללמוד ויכול לתרום לחייך המון?

מצד אחד, אמנם לספר דיגיטלי אין עלויות הדפסה, שינוע, מיקום על המדף, ארנונה של החנות, משכורת לעובדים וכו', אבל בישראל הקטנה, בה מספר העותקים שיכולים להימכר – במיוחד הדיגיטליים – הם מעטים, האם לא צריך להתייחס גם לכך ולתמחר באופן שהסופר ירוויח סכום הגון על כל ספר ותהיה לו התקווה והאופציה להחזיר את ההשקעה הראשונית של זמן וכסף?

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *