ההדרכה די ישנה אבל עדיין רלוונטית ברובה המוחלט:

הוצאה לאור רגילה \ גדולה

הוצאה לאור רגילה, אליה משתייכות ההוצאות הגדולות כגון כנרת זמורה-ביתן, כתר, עם עובד ואחרות, קונות מהסופר את זכויות הספר. הן חותמות עם הסופר חוזה אשר מאפשר להן להשתמש בכתב ידו למטרה שיווקית. ההוצאה שמחליטה להוציא את ספרכם בעצם לוקחת על עצמה סיכון כלכלי. היא מממנת מכספה את כל עלויות הוצאת הספר לאור בכל השלבים, ואם הספר אינו נמכר מספיק אזי כל ההפסדים נופלים עליה. מצד שני, גם אם הספר רב מכר מטורף, רוב רובן של ההכנסות מגיעות לכיסה של ההוצאה ולא לכיסו של הכותב אשר מקבל תמלוגים זעירים מכל מכירה. מצד שלישי, מהרגע שהספר יצא לאור, כביכול אין לסופר עוד דאגות. להוצאה לאור יש אינטרס כלכלי מובהק לכך שהספר ימכור כמה שיותר (אבל לצערי חוץ מלשים את הספרים במקום בולט בחנויות ואולי איזו פרסומת בעיתון או ברדיו הן לא ממש יודעות לשווק ספרים). הסופר כביכול פנוי לחזור בשקט אל שולחן הכתיבה והמחשב ולכתוב את ספרו הבא, ולקבל כל כחצי שנה דו"חות מההוצאה לגבי כמות המכירות ושיק עם תמלוגיו. יתרון נוסף בהוצאה גדולה היא שהקהל יודע שהספרים שיצאו בהוצאות הגדולות עברו סינון מדוקדק ולכן יש עליהם מעין תו תקן של ספרות איכותית יותר.

הוצאה לאור במימון המחבר

לעומת זאת, בהוצאות לאור קטנות העניין שונה לחלוטין. בגדול, הסופר מקבל את רוב או כל ההכנסות ממכירת ספריו, אך עליו להשקיע סכום כסף לא מבוטל עד גדול מאוד בשל כך. ההוצאות יבקשו מהכותב להשתתף במימון או לממן לבדו את הוצאת ספרו לאור וכאן בערך נגמר הדמיון ביניהן. השירות המלא (בעיקר מבחינת השיווק) והתנאים המסופקים שונים מהותית מהוצאה אחת לשנייה ולעתים גם שונים בין ספרים שונים באותה הוצאה בהתאם לחוזה שנחתם. לכן כדאי מאוד לעשות סקר שוק ולהתייעץ לפני שחותמים. ישנן לצערי עסקים הקוראים לעצמם 'הוצאות לאור' אך הן מנצלות את הסופרים התמימים, מוציאות מהם סכומי עתק ובקושי משקיעות ברמת העריכה, איכות הדפים וכמובן שגם לא עושות שיווק כמעט בכלל למרות שהבטיחו הרים וגבעות. אחרות נותנות תנאים טובים ומנסות לשווק את הספר, כל אחת לפי ידיעותיה ויכולותיה. כך שכדאי לעשות סקר שוק ולהתייעץ לפני חתימה על חוזה ובשום אופן  לא להסתנוור מהבטחות. במיוחד לא מהבטחות על שיווק. האמת היא שככל שהסופר יעשה יותר פעולות שיווק בעצמו כך הספר יימכר יותר. כל מכירה דרך ההוצאה עצמה היא בונוס.

הוצאה לאור עצמית

הוצאה עצמית אמיתית היא כאשר במקום לשלם סכום אחד להוצאה לאור קטנה אשר תבצע את כל שלבי ההוצאה עם אנשיה שלה, הסופר בוחר באופן פרטני כל איש מקצוע בכל שלב ושלב ומשלם לכל אחד בנפרד. הבעיה העיקרית בשיטה זו היא שדווקא מכיוון שכל אחד יכול לשלם לבית דפוס ולהוציא לאור אף את רשימת המכולת שלו, אנשים רבים מפחדים ומהססים לקנות ספר שיצא בהוצאה עצמית מחשש לאיכות נמוכה, וזאת בנוסף לבעיית השיווק עצמה, וכך הסופר נשאר לרוב עם ערמות הספרים בביתו וללא דרך לשווק אותם ולמכור, אלא אם הסופר בעצמו עושה פעולות שיווקיות יזומות ומשקיע זמן וכסף בכך


סוג הוצאה לאור השקעה כספית של הסופר חסרונות יתרונות
הוצאה לאור גדולה ומוכרת השקעה נמוכה מאוד. עניין של כמה מאות שקלים בלבד. רק הדפסת הספר ושליחתו להוצאות. לעתים תשלום להוצאה על ההתעסקות תמלוגים זעומים, בעיה עם זכויות היוצרים, השתתפות במבצעים – תמלוגים נמוכים יותר עלות אפסית, יוקרה, השתתפות במבצעים – קונים יותר
הוצאה לאור קטנה השקעה גבוהה. תלוי במספר העותקים, איכות הספקים ובמספר העותקים נע בין 15,000 ל- 30,000 ש"ח ולפעמים יותר יש להזהר מניצול ועבודה גרועה, שם רע לספרים שיוצאים כך תשלום אחד לגורם שמרכז את כל בעלי המקצוע
הוצאה עצמית השקעה בינונית עד גבוהה. תלוי במספר העותקים, איכות הספקים וכדומה קושי לשווק ולמכור בחירה אישית של כל בעל מקצוע, כל הרווחים מגיעים לכותב
הוצאה דיגיטלית השקעה נמוכה עד בינונית. אלפי שקלים בודדים אין ספר מוחשי ביד, ורבים מהקוראים עדיין לא מכירים ולא מסתדרים עם ספרים דיגיטליים אפשר בדרך כלל לעשות זאת בנוסף להוצאה רגילה, מאפשר להרוויח מבלי להיתקע עם מלאי בבית










אני ממליצה קודם כל לנסות לשלוח להוצאות לאור הגדולות. אם ספרך לא מתקבל, תמיד אפשר להוציא בהוצאה קטנה או באופן עצמי, וגם אם הוצאה אחת מקבלת את ספרך, אינך חייב להוציא אצלה, וזה ייתן לך יותר ביטחון שהספר טוב ושיש לו פוטנציאל מסחרי גבוה. ואתם מוזמנים להתייעץ אתי ללא עלות במייל ktivatova@gmail.com או בטלפון 0523-394382

המון הצלחה!

עדי