הבעיות של הוצאה לאור במימון עצמי

הבעיות בהוצאה לאור קטנה

אנשים כותבים ספר כדי לפרסם אותו. סיפורים קצרים יכולים לשבת במגירה אבל ספר באורך מלא צועק לכותבו `פרסם אותי!`פרסם אותי

הבעיה היא שרוב הספרים לא מתקבלים בהוצאות לאור הגדולות והנחשבות. לעתים מטעמי חוסר התאמה לאופי ההוצאה, לעתים מטעמים כספיים ושיווקיים, אך לרוב מהטעם הפשוט שכתב היד אינו טוב דיו לפרסום.

כאשר כתב יד אינו מתקבל ע"י הוצאה גדולה, נותרת לכותב אופציה אחרת – להוציא את הספר בעצמו בהוצאה פרטית. אבל כאן טמונות בעיות וסכנות אחרות.

א. אחת הבעיות הגדולות היא שההוצאות הקטנות מרוויחות על החלומות של הכותבים המתחילים הרוצים לפרסם את הספר ויהי מה, ולכן מעודדות את הכותב שספרו טוב ובעל פוטנציאל, ושכדאי לו להדפיס אצלם עותקים רבים ככל האפשר, אשר יוזילו לו עלויות ויגרמו לרווח גבוה יותר. במציאות, זה גורם לכך שרוב הכותבים נתקעים עם ערימות ספרים גבוהות במחסן לאחר שהוציאו עליהם סכום כסף מכובד. מה שמוביל אותנו לבעיה השניה.

ב. ההוצאות הקטנות עובדות עם הכותב רק בשביל להדפיס את כתב היד ולהפכו לספר. הם עובדים על העימוד, עיצוב הכריכה, סוג הדפים ופונט האותיות וכדומה. ברגע שהספר מודפס במספר העותקים שבחרת, נגמר תפקידם. אין להם אינטרס שתמכור אפילו עותק אחד. לכן כל השקעת הזמן והכסף על שיווק הוא עליך. זה מסובך עוד יותר כיוון שלרוב האנשים אין ידע ויכולות מספיקות בשיווק רציני, וכך גם ההשקעה בשיווק אינה מניבה את התוצאות הרצויות.

ג. בעיה חמורה נוספת היא תפיסת הקהל את ההוצאות העצמיות. יכול להיות שבחרת הוצאה עצמית בעלת סטנדרטים גבוהים במיוחד וספרך בהחלט ראוי לפרסום, אבל הקהל הרחב תופס, ודי בצדק, את הספרים היוצאים בהוצאה עצמית כפחות טובים מהספרים היוצאים בהוצאות הגדולות. וכאשר יש בהוצאות הגדולות מבחר ספרים שלא ניתן לסיים בכמה גלגולי חיים, מדוע שאנשים יקנו איזה "חתול בשק", ספר של כותב לא מוכר, שלא התקבל להוצאה גדולה ואין מושג מה הרמה שלו

אז מה כדאי לעשות?

א. לפני שחותמים עם הוצאה לאור קטנה, שילחו את כתב ידכם לקבלת חוות דעת מאדם מקצועי ניטרלי, אשר אין לו אינטרס להגיד לכם שהספר מצוין. במחיר לא גבוה במיוחד, תוכלו לדעת מהי רמתו האמיתית של כתב ידכם, ותלוי אצל מי תעשו זאת, תוכלו לקבל גם טיפים לשיפור (אצלי כמובן תקבלו אותם). חוות דעת כזו יכולה לחסוך לכם כסף רב ועוגמת נפש רבה עוד יותר. הרי אינכם רוצים להשקיע את מיטב כספכם, כמה אלפי שקלים, על הוצאת ספר עצמי רק בשביל לקבל תגובות כמו `שמע… זה לא משהו

 

ב. חישבו טוב טוב מדוע אתם מעוניינים להוציא את כתב היד לאור. ברור שאתם אוהבים אותו ושהשקעתם בו המון , אבל האם הוא באמת טוב מספיק למכירה לאנשים זרים? ואם הספר ייגנז יקרה משהו? הבינו שאין זה נורא כל כך אם ספר שכתבתם יישאר אצלכם במחברת או במחשב או מקסימום ייצא בעשרה עותקים לחלוקה למשפחה וחברים וזהו. חבל על הכסף, המאמץ והלחץ שבשיווק ספר פרטי, וכדאי להשקיע את המאמצים בכתיבת ספר חדש שאולי יהיה טוב יותר מהקודם ויצליח להתקבל להוצאה גדולה. הבינו שזה באמת לא נורא כל כך אם לא תוציאו את הספר לאור. באמת שלא.


ג. אם כבר החלטתם בכל זאת להוציא את ספרכם בהוצאה קטנה, בררו האם יש לה אינטרס כלשהו שתצליחו למכור ואם יש להם יכולות הפצה, תשאלו כותבים אחרים שהוציאו בהוצאה זו איך היה ואם הם מרוצים, וערכו סקר שוק נרחב.


ד. הוציאו בפעם הראשונה לא יותר מ- 200 עותקים. כך אם אתם נתקעים עם סטוק הוא לא יהיה גדול מדי, ואם אתם מצליחים למכור טוב, תמיד אפשר להוציא מהדורה חדשה עם עותקים נוספים.


ה. תנו עותקים במתנה למשפחה וחברים, לעורכים ועיתונאים ובנו אתר אינטרנט לספריכם


ו. אם החלטתם להוציא את הספר לאור במימון עצמי ללא הוצאה לאור, אלא באופן עצמי לחלוטין, עשו סקר שוק מקיף ורציני. אל תתפתו להוזיל עלויות על ידי עריכה של דודה שלך ודפוס של אבא של החבר של הבן שלך. חפשו אנשי מקצוע רציניים, אמינים ומקצועיים, והוציאו ספר באיכות גבוהה


שיהיה בהצלחה!

2 מחשבות על “הבעיות של הוצאה לאור במימון עצמי”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לחצו כאן לפתיחת צט
צריכים עזרה?
כתיבה טובה
שלום לך.
איך אנחנו יכולים לעזור?