איך תדעו אם הוצאה לאור מנסה לנצל אתכם

לקוחה שערכתי לה ספר, נקרא לה א', החלה לשלוח אותו להוצאות לאור. תוך פחות משבוע היא קיבלה תגובה נלהבת מאחת ההוצאות לאור הקטנות. תגובה בסגנון: "התלהבנו כל כך מספרך! אנחנו רוצים להוציא לך אותו לאור כשרוב המימון עלינו!"

וואו. אתם יכולים לנחש איזו התרגשות אחזה בא'. איזה כיף לקבל תגובה כזו. מיד היא תיאמה עם הוצאה זו פגישה לשבוע הקרוב. אותו שבוע היה השבוע הגשום עם הסערה המטורפת שגרמה לנתיבי איילון להיסגר וכך גם לכמה תחנות רכבת.

א' התקשרה לאותה הוצאה לאור וביקשה לדחות את פגישתה בשבוע.

ההוצאה לאור לא הסכימה.

כעבור כמה שעות קיבלה א' הודעה במייל שהיא הוסרה מרשימת התפוצה של אותה הוצאה לאור.

כן. ממש ככה. אם ההוצאה כל כך התלהבה מספרה, מדוע היא מוותרת עליו כל כך מהר? אז זהו, שלהוצאה לאור ההיא ממש לא היה אכפת מהספר שלה. אני בספק אם הם בכלל הספיקו לקרוא אותו בזמן כה קצר. אכפת היה להם רק לתפוס את א' ברשתם לפני שתקבל תגובות ממקומות אחרים ותוכל להשוות תנאים ומחירים.

אז הנה כמה טיפים לזיהוי הוצאה לאור שמנסה לנצל אתכם:

**שימו לב! מדובר בספרים באורך מלא כגון רומנים, פנטזיה, מתח וכדומה. לספרי עיון וספרי ילדים יש שינויים מעטים.

1. קבלת תגובה חיובית תוך פחות משבועיים – דגל אדום! אמנם ספרי הדרכה וספרי ילדים אפשר לזהות תוך חצי שעה אם מדובר במשהו שווה או לא, כשנוגע לרומן או ספר באורך מלא אחר, תגובה של פחות משבועיים אומרת בהכרח שלא קראו את ספרכם. לשם השוואה, להוצאות לאור הגדולות לוקח להגיב כחודשיים-שלושה. זה לא אומר שההוצאה לאור בעייתית או נצלנית, זה רק אומר שהיא לא קראה את ספרך מהתחלה עד הסוף.

2. מלחיצים אתכם להיפגש עמם עכשיו ומיד – נסו להרחיק את זמן הפגישה ותראו איזו תגובה אתם מקבלים

3. נאמר לכם בטלפון שיהיה מימון שרובו שלהם או מימון משותף ואין לזה זכר בפגישה עצמה (אגב, אם דורשים מכם מעל 20,000 ש"ח זה לא "מימון משותף", זה בקושי "הנחה") או יותר גרוע, אומרים לך בטלפון (או גורמים לך לחשוב) שיש אופציה שהם יממנו את הספר ובפגישה פתאום מתברר שהם רוצים כסף.

4. הצעת המחיר בפגישה פתוחה לשבוע ימים בלבד או משהו כזה. – שוב, לחץ לא הוגן לסגור את העסקה מבלי יכולת לפגוש הוצאות אחרות ולהשוות מחירים. הכלל הוא כזה: אם הן לא רוצות שתשווה מחירים ותנאים, זה כנראה בגלל הסיבה שהתנאים שלהם גרועים. הספר שלך לא חלב ולא מתקלקל אחרי שבועיים ולא בורח לשום מקום. אם הם לא רוצים אותו כעבור שבוע, כנראה שמעולם הם לא רצו את הספר באמת, אלא רק את כספך.

5. תשובות מתחמקות. תשאלו את בעלי ההוצאות לאור אם יצאו להם רבי מכר, תבקשו שייתנו לכם שמות של סופרים שהוציאו אצלם יותר מספר אחד – כל אלו נתונים שההוצאות לאור מאוד יתגאו בהם. אם הם מתחילים לגמגם ולהתחמק, משהו לא בסדר.

אז אני מקווה שעזרתי קצת.

בכל אופן, הכלל הוא פשוט: לעולם לא לחתום בפגישה ראשונה עם הוצאה לאור. קחו את החוזה הביתה, חשבו, התייעצו עם מקורבים, התייעצו בפייסבוק עם אנשים שהוציאו באותה הוצאה, לכו לחנויות הספרים ותשאלו את המוכרים לגבי ההוצאה הזו ומה הם חושבים עליה, פנו אליי – אני אוספת מידע על שביעות הרצון של סופרים מההוצאות שהוציאו בהן. ובקיצור, אל תחתמו מתוך התרגשות וחנופה. עשו מחקר וסקר שוק, ואם ההוצאה לאור לא מאפשרת לכם לעשות זאת – ברחו ממנה.

אשמח לתגובותיכם!

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *